جيش الكرامة

مصادر هذه التوينة هي مواقع الانترنت العسكرية و موسوعات المعلومات العالمية بالاضافة الى اخبار المناورات العسكرية المعلن عنها في قنوات الاخبار .. يا رب احفظ مصر و اهلها و احمينا من كل كلب عايز الشر لاي شبر في ارضنا



إهداء

الى روح عمي الشهيد
و الى كل شهداءنا الابرار منذ فجر الاسلام و الى اخر الايام

ظلمناه ! لما جالنا مجرد شك ان قواتنا المسلحة ضعيفة و غلبانة .. بجد حاسس اني مكسوف من كل رجالة القوات المسلحة .. الظباط اللى مقضيين حياتهم بعيد عن اسرهم و مدنهم .. سنة في سينا و سنة في الصعيد و سنة في السلوم و هكذا ..

الجيش المصري .. فخر الجيوش العربية .. حائط الصد المنيع منذ الازل و الى الابد ..
جيشنا علم الهكسوس و التتار و الصليبيين و الفرنسيين و الاسرائيليين و كل الاستعماريين معنى كلمة حرب و أثنى عليه النبي محمد صلى الله عليه وسلم إذ قال : " إذا فتح الله عليكم مصر بعدي فاتخذوا فيها جنداً كثيفاً، فذلك الجند خير أجناد الأرض، قال أبو بكر: ولم ذاك يا رسول الله؟ قال: إنهم في رباط إلى يوم القيامة " ص (كشف الخفاء 2/276)

تمتلك مصر جيشا هو الاكبر أفريقيا و عربيا وهو القوة المركزية فى الشرق الاوسط بجانب إسرائيل ، إلا أنه يتفوق على الدولة العبرية في مجموع القوات العاملة والاحتياط، والقوات البحرية كما ونوعا، والطيران كمّاً وليس نوعا و يتفوق الجيش العبري بإمتلاكه السلاح النووي .

هنبدأ واحدة .. من اول السلاح العادي .. سمعتم عن الكلاشينكوف ؟ .. مصر طورت الكلاشينكوف و صنعت مجموعة بنادق اسمها المعادي و اتضح انها من افضل اسلحة المشاه المحمولة و مصر بتصنعها و بتصدرها للخارج كمان



مصر كمان بتصنع دبابة اسمها رمسيس و اتضح ان الدبابة دي قوية لدرجة ان سمك الفولاذ فيها يعادل سمك الفولاذ في الدبابة الامريكية تشالنجر .. و بتصنع ناقلة جنود مصفحة اسمها فهد و دي قوية جدا و برضه بنصدر منها لدول كتير جدا



اما المدفعية فحدث ولا حرج , مصر بتصنع صواريخ من اول الصاروح صقر كل العيارات مرورا بصواريخ الاباتشي نهاية بقذائف الار بي جي

اما عن الصواريخ بعيدة المدى فإسرائيل اعترفت اخيرا ان مصر تمتلك صواريخ سكود بعد ما كانت بتهدننا انها اذا اكتشفت صواريخ بعيدة المدى هتضرب السد العالي

بالاضافة لصواريخ باليستية محدودة العدد ( المصدر وكيبيديا ) و مع انها تعتبر من اسلحة الدمار الشامل الا ان امريكا مكبرة دماغها قصاد احتجاجات اسرائيل اللى طلعت مالية جرايدهم كل شوية على اساس ان مصر حليف قوي لامريكا و امريكا مش مستعدة لخوض حرب جديدة في المنطقة .. طبعا بعد ما تخلص حربها الجاية في ايران .. و خصوصا مع مصر او الجزائر او السعودية لان الثلاثة دول هيأثروا على اي وجود امريكي في المنطقة

و السؤال دلوقتى .. ليه القوات البرية المصرية قوية ؟

الجواب : عشان عندنا الالاف دبابات القتال مستعده تكون في الميدان وقت الحرب فورا و منهم دبابات الامبرايز الامريكية التى لا تمتلكها اسرائيل .. بالاضافة الى ان القوات البرية تم ميكنة كتائبها بالكامل يعنى الجنود مش هيتنقلوا في عربيات نقل زي ما حصل في حرب 1973 لكن في عربات مدرعة مصرية الصنع .. بالاضافة الى اننا عندنا مدافع بأعداد مهولة تكفي لدك ثكنات اي عدو مهما كانت تحصيناته , و يجب ان لا ننسى ان جيشنا فيه عدد من الفرق الخاصة مثل العقرب و 777 و تلك الفرق شاركت في مناورات كبرى مع دول مثل امريكا , انجلترا , المانيا , فرنسا , ايطاليا و كمان عنصر العدد فجيش مصر الاساسي حوال مليون و ربع المليون جندي و في حوالي 18 مليون جندي على قائمة الانتظار

كليب لتدريبات القوات البري - المزيد من الكليبات في صفحة البحث





و نيجي للقوات البحرية
مصر لديها اكبر اسطول بحري في الشرق الاوسط و افريقيا .. مئات القطع البحرية منهم 70 قطعة قتالية في حين ان اسرائيل مثلا عندها 19 قطعة قتالية فقط

كمان عندنا 5 غواصات مصرية بالاضافة الى الهليكوبتر البحرية و منهم هليكوبتر مضادة للغواصات بالاضافة لحوامات تانية كتير
كمان عندنا كاسحات الغام و فرقاطات بحرية كتير بالاضافة لسفن نقل الدبابات و المعدات
و كمان عندنا صواريخ هارفون البحرية اللى الكونجرس اخيرا وافق انه يسمح لنا بشراه على اساس انه ممكن يشكل خطر كبير على جراننا و الصاروخ ده ثمنه ثمان مائة الف دولار للصاروخ الواحد .. مش للدستة



و نسيت اقول ان عندنا بوارج هي الاكبر في افريقيا و اسمها
Mubarak Clas

طيب هنسأل نفس السؤال ؟
ليه البحرية المصرية قوية ؟

اولا بفضل الكم .. اكبر اسطول بحري في الشرق الاوسط و عشان دولة تجيب نفس العدد من القطع البحرية محتجالها فلوس كتير و وقت طويل لحد انتهاء تصنيعهم و لو حد قالي بس احنا معندناش حاملة طائرات هقوله فرنسا معندهاش غير حاملة طائرات واحدة و مش هنحتاجها لسبب ان الحرب لو حصلت يمكن لطائراتنا الاقلاع و العودة للمطارات لكن يوم ما يحصل حرب بيننا و بين دولة بعيدة زي البرازيل مثلا هقولك ايوة محتاجينها .. لكن ايه اللى هيخلينا نحارب البرازيل ؟؟ يمكن عشان البن طلع مضروب ؟
و كمان تحكمنا جغرافيا في المعابر المائية اللى هتصعب على اي عدو الدخول معانا في معركة بحرية

حمل فيديو تدمير المدمرة الضخمة ايلات , احدى مهمات البحرية المصرية

كليب لتدريب افراد البحرية المصرية - لاحظ ايديهم مربوطة خلف اجسامهم بالاضافة الى ارجلهم




نيجي بقى للمهم , القوات الجوية .. لان غالبا عدونا ايا كان هيحاول يبتعد عن صدام بري او بحري بيننا في الاول فيلجأ للحرب الجوية


لكن المفاجأة .. مصر هي رابع دولة في امتلاك طائرات القتال اف-16 من حيث الكم
مش مصدقين ؟ طب ايه رأيكم ان عندنا 4 نسخ مطورة منها .. هتقولي يا عم تلاقيها طيارة تعبانة هقولك دي الطيارة اللى اسرائيل قصفت بيها مفاعل صدام النووي و دي الطيارة اللى استخدمتها في حرب لبنان و دي الطيارة اللى امريكا دمرت بيها بيت الزرقاوي


و الجميل في الموضوع ان عندنا ظباط مدربين عليها لاكثر من 2000 ساعة و دي محصلتش في 73 خالص

و تشمل مصر بالكامل شبكة دفاع جوي تعتبر هي الأعقد في العالم إذ تضم عشرات النظم الشرقية والغربية وتغطي كامل سماء جمهورية مصر العربية . ومما يزيد من صعوبة اختراقها تعدد الترددات والشفرات الخاصة بها نظراً لتنوع مصادر تسليحها مما يجعل الشوشرة عليها امراً صعباً ومعقداً و ينطوي على مخاطر كبيرة

يعنى صعب انك تلاقي دولة عندها طيران شرقي زي الميج و السوخوي و طيران غربي زي الاف-16 و الميراج و الفانتوم

بالاضافة لكده عندنا اعداد كبيرة من الهليكوبتر القتالية منها الطائرة الاباتشي المتطورة و القاذفات التوبوليف العملاقة

معلومات عن المطارات المصرية واعداد الطائرات بها

لمشاهدة المزيد من صور الطائرات المصرية


مصر كمان بتصنع طائرات تدريب جيدة جدا و طائرات استطلاع بدون طيار و بتطور في طائرات الاف-16 اللى عندها

و السؤال ليه طيران مصر قوي ؟

سرب طائرات متطور و بكم كبير و بطياريين محترفين بالاضافة الى انك تمتلك نفس انواع الطائرات التى يمتلكها عدوك بل و تتفوق عنه في امتلاكك للطائرات الروسية التى لا يمتلكها مما يصعب على العدو محاولة التشويش و ايضا وجود انظمة دفاع جوي متطورة بالاف المنصات مما يصعب على العدو دخول المعركة الجوية بسلام و ايضا وجود الكثير من المطارات العسكرية و لو نظرت الى كم الطائرات التى اخرجتها مصر من الخدمة فستجد ان اعدادها تساوي اعداد الطيران الاساسي في بعض الدول



كمان لازم تعرفوا ان مصر هي الدولة العربية الوحيدة التى تمتلك قمر يقال انه للتجسس و اسمه مصر سات 1

ده بالاضافة الى شبكه رادارات متكامله يمكنها رصد اى طائره تقترب من الحدود المصريه و ارسال طائرات اعتراضيه فى الوقت المناسب او تجهيز الانظمه الصاروخيه و المدفعيه استعدادا لضرب الهدف

كليب للقوات الجوية المصرية ( مزيد من الكليبات في صفحة البحث )




كليب لتدريبات سلاح المظلات ( هبوط من ارتفاع 6000 قدم الى البحر )





اما المخابرات المصرية فهي غنية عن التعريف فهي تعمل بكل كفاءة كاشفة كل الجواسيس الذين يتم زرعهم في ارض الوطن و تمد قواتنا المسلحة بما يفيدهم سجلات المخابرات مليئة بالوقائع المشرفة
لحماة مصر و تضحياتهم
اخر العمليات المعلن عنها هي كشف الجاسوس المصري محمد عصام
بالاضافة الى تسريب معلومات سرية عن صواريخ حيتس الاسرائيلية الى ايدي رجال المخابرات

واقعة من وقائع المخابرات

جزء من حلقة من مسلسل رأفت الهجان جبتها بس عشان نفضل فاكرينه لان في غيره كتير





اما عن السلاح النووي فمصر لم تعلن عن امتلاك او نية امتلاك السلاح النووي و هي فعلا لاتحتاج للاسلحة النووية للدفاع عن نفسها ضد اسرائيل فلديها ما يغنيها عن السلاح النووى ضد اسرائيل و الواضح ان مصر لديها بنية تحتة نووية جيدة متمثل في مفاعلين نويين ومصنع وقود نووى ومصنع ماء ثقيل ويوجد لديها خام اليورانيوم وهى تحتاج الى ارادة سياسية لامتلاك سلاح نووى للدفاع عن نفسها اذ لم يكن لديها فعلا و الشئ بالشئ يذكر حيث لو قرأنا موقف مصر السياسي من معاهدة حظر انتشار الاسلحة النووية فسنجد

ثانيا : الفقرة رقم 15 النقطة د :-
د- إذا حصلت إسرائيل على أسلحة نووية ، فلا يمكن لمصر أن تقف ساكنة في مواجهة هذا التهديد الخطير للأمن القومي المصري .



مصر تخفي الانفاق العسكري بلاشك و ذلك لدواع امنية و لكن طبقا لمصادر اسرائيلية فإن متوقع الانفاق هو14 مليار دولار
سنويا و مصر تعتبر من الدول المصنعة والمصدرة للاسلحة و تشارك في كثير من معارض السلاح الدولية


و لو قرأنا في كتاب اللواء اركان حرب سعد الدين الشريف عن سيناريو حرب قد تكون بين مصر و اسرائيل سنجد ان مصر تفوقت كثيرا منذ سنة 73 و بنسبة تطور اكبر من النسبة التى تطور بها الجيش الاسرائيلي منذ 73

-----


صورة أرشيفية لتدمير نسور الجو المصري لمقاتلة اسرائيلية هاربة


صورة تبين المساعدات العسكرية الامريكية العاجلة لاسرائيل اثناء حرب 1973

أخيرا

هل يمتلك الجيش المصري القدرة الحقيقية على تنفيذ مناورة بالقوات بهذه الضخامة في اعداد المعدات و المقاتلين بنقل قوات الجيشين إلى عمق سيناء في وقت مناسب ؟

لقد نفذ الجيش المصري هذا السيناريو في مناورة بدر 96 إذ قام في خلال وقت قياسي بنقل حجم كبير من القوات إلى وسط سيناء مما اثار ذعر نتنياهو وقتها وكانت هذه المناورة مثار الحديث والتحليلات لفترة طويلة .حيث نقل 50 % من معدات الجيش المصري الى عمق سيناء في 6 ساعات واستطاع ان يصل لحالة الاستنفار الهجومي في 11 دقيقة فقط وتم اصدار حوالي 10 دراسات امريكية عن هذا الانجاز . وهذه مناورة مشهوره جدا في تاريخ المناورات في الشرق الاوسط وايضا مناورة ‏كليوباترا ـ‏ 98 و النجم الساطع

الله عليك يا سادات .. اسمعوا
بيقول ايه



-----


أخيرا .. مصر و بكل قوة قادرة على تكليف أي عدو لها خسائر كبيرة جدا و هذا ما يجعل ذلك العدو يفكر ألف مرة قبل
قبل ان يقدم على اعلان الحرب مع مصر

لو قرأت البحث الكامل وعجبك , يا ريت تساهم في نشره , حط الكود في اعلانات مدونتك

و هيظهر بالشكل ده


الجزء الثاني .. كلاب الشرق الاوسط

126 Responses
  1. شارم
    شكرا على زيارتك عندى ومش هقول غير كلمة واحدة مجهود جميل اوى بس تاكد ان تعبك فى اعداد البوست ده مش هيروح على الفاضى
    جهد مشكور جدا


  2. This post has been removed by the author.

  3. شكرا شارم
    على زيارتك

    واسمحي لى بتدوين اعجابي
    بهذا الموضوع ومجهود رائع ما قمت بة
    وسعيده بهذا الحب القوي للبلد ولجيشها

    محدش عنده اى شك فى قوة وقدرة الجيش المصري لكن بنتمني
    ان قوة الجيش المصري وكفائته
    تتوجه لاسترداد القدس
    واسترداد الكرامة العربية المفقوده


    ارق تحياتي لك


  4. بحث قيم وجميل ومجهود رائع

    بس المشكلة انى دخلت الجيش وعارف اللى فيه ربنا يستر


  5. موضوع هايل ممكن يرفع حالة الأحباط اللى عند الواحد شوية

    بس انا ليا أصحاب ضباط جيش وسمعت منهم كلام تانى خاااااااالص

    وليا سؤال مهم
    أية لازمة الجيش لو مش بيدافع عن حقوق المصريين من أحتلال مصر الحالى

    ملحوظة: لا أعنى بالأحتلال أحتلال دولة أجنبية لمصر


  6. camera_girl Says:

    موضوع جامد جدااااااا

    ربنا يشرح قلبك

    كان عندى فكره بسيطه عن فكرة قوة الجيش بتاعنا لكن انت جيبتلى كل حاجه بجد فكره هايله وموضوع جامد


  7. yara Says:

    الله يرحم عمك و يرحم أمواتنا جميعاً
    البوست هايل و فعلاً محتاج مجهود كبيييييييير
    ربنا يوفقك
    بس المشكلة
    تفتكر لسة الجيش المصرى بقوته؟؟
    لسة قادر يحمينا... مش يغربنا جوة بلدنا؟؟؟


  8. Sharm Says:

    مصر هي امي

    شكرا على تشريفك ليا بجد نورت المدونة
    عايز اقولك ان المجهود كان في البحث اكتر منه البوست لان البوست لخصت فيه البحث على قد ما اقدر


  9. Sharm Says:

    الزعيمة

    اهلا بيكي
    احنا الشباب و احنا اللى نقدر نغير كل حاجة وحشة .. من اول التصرفات اللى مش عاجبانا في مجتمعنا لغاية مكانة مصر بين الدول

    و كل ده هيبدأ من حبنا للارض دي


  10. Sharm Says:

    محمد جعفر

    انا على فكرة جبت سيرتك في البحث

    عارف فين ؟

    لما قلت ان جيش مصر مليون و ميتين الف

    و قلت ان في 18 مليون متاحين للحرب منهم 15 مليون مدربين

    انت واحد من ال 15 مليون دول

    الجيش اللى بندخله ده مجرد تدريب بسيط بجانب التريبات اللى بتم للي بيقع عليهم العين


  11. Sharm Says:

    اباصيري

    الجيش وظيفته الدفاع عن مصر ضد المحتل و ضد الجواسيس اما الاحتلال الاقتصادي و المعنوي دي وظيفة ناس تانية


  12. Sharm Says:

    camera-girl

    شكرا ليكي و نورتى المدونة


  13. Sharm Says:

    yara

    الجيش مالوش تعامل معانا عشان يبقى سبب مشاكلنا

    افراد الجيش هما اللى متغربين جوه بلدهم من الشحططة اللى هما فيها و بالعكس احنا لازم نفخر ببظباطنا المصريين و عساكرنا اللى فعلا بيتبهدلوا عشان انا و انتى نحس بالامان

    اما عن ان الجيش لسة بقوته فجيشنا بالنسبة لاسرائيل احسن كتير من 1973


  14. رهيب بجد يا شارم حلو اوى البحث جميل فعلا..ربنا يكركم ومجهودك رائع بحق


  15. الموضوع ده حلو قوي قوي مجهود جبار فعلا منك وثقافه عليا قوي ولكن غعلا ماكنتش أفتكر ان مصر عندها حاجات جامده كده وعلي فكره مدونتك أكثر من رائعه وشكرا
    http://ibnasser.blogspot.com


  16. Sharm Says:

    غزالي

    الله يكرمك اتمنى انه يكون عجبك فعلا


  17. Sharm Says:

    ابن ناصر

    انا كمان مكنتش اعرف ان مصر جيشها قوي لغاية ما اقريت تدوينة عن الحروب و قررت اني اعمل بحث عن القدرات العسكرية لبلدنا الحبيبة


  18. Memo Says:

    gamila elmodowna dih gedan we kol bit fmasr akid fih shahid we kol wa7d akid fa7'or belbald dih
    a7na bn7b elbald bent elkalb dih awy awy awy awy
    we msh adrin nst7ml ay haga 3liha
    3sht zokhran
    tahiatshy


  19. Sharm Says:

    memo

    فكرتينى بصلاح جاهين و هو بيقول

    احبها وهى مالكة الأرض شرق و غرب
    و العن ابوها
    و تلتفت تلاقينى جنبها فى الكرب


  20. smraa alnil Says:

    شارم

    اولا انت بتقول التدوينة دي مختصرة
    اومال لو مش مختصرة كنت هخلصها امتي ( وش واحدة بتجز علي سنانها) ما علينا

    بالنسبة بقي فانا مش هنكر انك عملت مجهود جبار عشان البوست دة يطلع كدة وربنا يجازيك يارب
    بس انت جبت الكلام دة منين
    انا كل اللي بيخشوا الجيش بيقولوا كلام غير دة خالص
    وبعدين انا في نادي الجيش وعارفة نوعا ما حالة الجيش المصري

    ربنا يسترها بجد علينا ويوقي بلدنا وينرها يارب علي اللي ظالمها

    ملحوظة

    محمد جعفر مش اسمه محمد جعفر
    دة اسمه محمد عبد الغفار
    :))

    انا قلت انبهك لحسن دة يا عم كان في الجيش وعارف الي فيها :))


  21. Sharm Says:

    سمراء النيل

    يا اهلا وسهلا

    التدوينة فعلا مختصرة جدا و لنك البحث موجود فوق التدوينة

    اما عن صحة المعلومات فانا مجبتش حاجة من عندي دي من مجلات وزارة الدفاع و مواقعهم و صحف اسرائيلية و اتأكدت نسبة صحتها من ظباط مصريين

    عايز اقولك ان الشاب اللى بيدخل الجيش بيدخل عادة برتبة جندي و عادة كمان بيبقى في القوات البرية و غالبا بيبقى في سلاح المشاه فأكيد مش هيبقى واعي اوي للطيران و البحرية و المدرعات

    اما عن نادي الجيش فممكن تسألي ظابط برتبة عقيد فما فوق .. هل جيشنا قادر على ردع اسرائيل فعلا ولا هزار ؟

    و مستنين الاجابة

    نورتى يا سمورة


  22. 18goosebumps Says:

    مع سمراء في تعليقها على ان البوست مختصر
    وفي الايموشن كمان

    :D

    تحيه كبيره على المجهود الرهيب و الي يستاهله جيش مصر انه يُبذل علشانه

    اي كانت صحه المعلومات
    بعضها او كلها
    لان اعتقد محدش يقدر يجزم بالموضوع ده
    سواء بالزياده
    او النقصان

    انما عندى ثقه في حاجتين
    اولهم الجيش المصري
    وثانيهم المخابرت العامه المصريه

    شايفه ان الناس دي اكتر ناس تبع الدوله شايفه شغلها بجد
    وبتخاف على البلد بجد
    لانه اى كانت سياسه البلد حتيجى عند دي
    وضروري تدعمها
    صح

    ده غير جنود مصر بشهاده الرسول عليه الصلاه والسلام




    ملحوظه خارج الموضوع : ((لينكات المدونات في مدونتى معظمها لمدونيين من بورسعيد يا شارم ))

    :)

    تحياتى


  23. Sharm Says:

    جوس باميس

    عسل بورسعيد .. والله يا جماعة مختصر امال لو كنتم شفتوا البحث الاساسي كنتم هتعملوا فيا ايه ؟

    انا معاكي جدا انى مقدرش اجزم ان بالصحة او بالزيادة او النقصان عشان كده كنت كاتب في البحث ان ده فقط توقعات مبنية على مصادر موثوقة

    شكرا على الملحوظة .. هزورهم اكيد


  24. شارم بجد مجهود جبار

    واحييك علية

    وبجد طمنتنا لان اكيد اسرائيل هتضرب مصر والدور جاى علينا بمجرد ما تضرب سوريا لانها فعلا عازمة وناوية انها تضربها

    وبموجب الاتفاقية بين مصر وسوريا من ايام 73 يبقى مصر رجليها فى الحرب يعنى رجليها فى الحرب

    غير دة كلة موضوع حكاية شرق اوسط جديد

    هايل والله وموضوع جميل وجديد

    تحياتى


  25. elgharep Says:

    ممتاز جدا جدا
    أد أيه رفعت معناوياتى
    لأول مرة من مدة أكما بوست لأخره
    أحييك
    الغريب


  26. Sharm

    تصدق ان انا اتعقدت اكتر
    مصر فيها الحاجات ديه ولسه قاعدة مكانها
    لا وايه كمان مصر خايفة من امريكا واسرائيل وبتعمل لهم الف حساب

    يالا ربنا يستر معانا ان شاء الله
    وشكرا على الموضوع الموضوع فعلا كبير اوى

    تحياتى بشدة


  27. hend Says:

    thanks alot for this information and for the amazing blogger i will try to publish it


  28. smraa alnil Says:

    شارم

    انا في نادي الجيش بتكلم مع رئيس جهاز الرياضة

    اللوا مصطفي الجمل

    عايز اقولك ان الجيش بيدخلوا فيه فلوووووووووووووس تخلي الشعوب اللي جنبنا تعيش متهنية بالاضافة لينا طبعا
    بس للاسف بتتصرف علي الفاضي والمليان

    عامة السؤال دة فعلا اتسأل
    بس الاجابة مش ظريفة يا شارم

    كفاية تعرف انها لا كانت باه ولا لا


  29. الدبور Says:

    بوست فوق الممتاز يا شارم ياخويا
    شرفت المدونه بتاعتي
    وايه بس اللي انت مش فاهمه و انا افهمك
    ابقي تعالي انت مش بتيجي ليه

    نهارك لذيذ
    الدبور


  30. frozen love Says:

    ياااه

    جيت في وقتك يا عم..تحيا مصر..انا جاي من تجوينة محبطة..لكن هارجع احط لينك لتدوينتك عندي..والله كنت محتاج اوي اقرا الكلام ده..متصورش عمل فيا ايه


    الرجالة اللي انا لسسة قايل في مدونتي ماتوا في 73

    طلعو لسة عايشين اهه

    تحياتي


  31. Sharm Says:

    نبض اسكندرية

    اهلا بيكي .. اليهود غدارين .. في فيديو في البحث الريس بيقول فيه للمذيع الاسرائيلي انتم يهود مودرن مالكمش كلمة


  32. Sharm Says:

    الغريب

    لو ماكانش الغريب هيقران للاخر امال مين اللي هيقراه .. ده انت خط الدفاع الاول


  33. Sharm Says:

    عاشقة الوطن

    اولا : مصر لازم تقعد مكانها عشان في معاهدة سلام و عدم اعتداء .. نخونها ؟
    لو خانوها محدش هيقولها حاجة و لو احنا اللى خناها هتلاقي جيوش العالم عندنا تساند الشعب السامي المظلوم دائما


    ثانيا : مصر عمرها فعلا ما كانت خايفة من امريكا ولا اسرائيل .. من ايام عبد الناصر الله يرحمه لغاية دلوقتى و هقولك امثلة

    عبد الناصر مكانش هامه امريكا ابدا
    كارتر ايام السادات كان بيقف مرعوش جنبه و على فكره رجوع ارضنا اللى كان مبنى على مفاوضات مكانتش هتم الا عشان خوفهم مننا لاننا لو كنا لقمة سهلة كان زمانا بقينا زي لبنان او العراق او فلسطين لا مفاوضات تنفع ولا يحزنون

    كمان لو كنا بنخاف من اسرائيل ما كناش طردنا سفيرها بره البلد كذا مرة و لو كنا بنخاف من امريكا كنا بنينا عندنا قواعد امريكية زي ما طلبوا مننا و كنا استقبلنا كولين باول لما جه مصر و مخليناش موظف في وزارة الخارجية هو اللى يستقبله و الريس رفض مقابلته و قاله روح بلدك


  34. Sharm Says:

    هند

    ده شرف ليا لو حصل و هبقى مبسوط اوي


  35. Sharm Says:

    سمرا

    الراجل رتبته عالية
    اكيد عارف حاجات كتير اكتر من اي حد بس انا عايزك تطمنى ان المعلومات المنشورة دي جايبها من مجلة وزارة الدفاع يعنى المفروض هوا يكون عارفها

    اما عن الفلوس اللى عند الجيش فأنتى عندك مليون حق في كده و ده كلام مظبوط جدا

    بيع اسلحة خفيفة
    و دبابات
    و طائرات تدريب
    و قذائف
    و مدافع
    و دخل الاندية
    و غيرها

    كل ده بيروح فين ؟

    صفقات اسلحة جديدة يا سسمرا

    من الصين اللى بقت مصدرنا بعد روسيا و امريكا و كوريا الشمالية و المانيا و فرنسا

    و زي مانتى شايفة مصادر غربية و شرقية و دي حاجة مش متاحة لاسرائيل اللى مش هتعرف تشتري حاجة من روسيا ولا كوريا الشمالية


  36. Sharm Says:

    دبورتنى

    نهارك زي العسل يا باشا
    انا جاي اهووووو

    و غلاوتك لاجي


  37. Sharm Says:

    frozen love

    نبقى منستاهلش نعيش لو دم اخواتنا و احبابنا راحت هدر في 73 .. دول ضحوا بدمهم عشان احنا نمسك البندقية و العلم مكانهم .. ان شاء الله مش هنخذلهم


  38. O2A Says:

    جزاك الله كل خير ،فعلاً مجهود عظيم عن أبطال خفيين لايعلم عنهم احد شيئاً
    ربنا يوفقك


  39. Sharm Says:
    This post has been removed by the author.

  40. Sharm Says:

    o2a

    اهلا بيك و شكرا على الاطراء الجميل في مدونتك .. ده واجبي


  41. طب والله كلام يفرح ، يعني الواحد مبقاش عنده أي وع من الثقة في أي حاجة بتعملها الحكومة ، كويس انهم عارفين حاجة عدلة

    أنا بس عايزة أسأل سؤال ، انت متأكد ان المعلومات دي مفيش مشكلة من نشرها؟ أصل الحكومة بتتباهى بالانجازات اللي معملتهاش ، ما بالك باللي عملتها فعلا؟ يعني لو مصرح انهم ينشروا المعلومات كانوا نشروها من زمان


  42. ahmEd_H Says:

    انت واد رجولة على فكرة

    و البوست دا جامد

    انا متأكد ان الجيش بتعنا جامد لان سيدنا محمد علية افضل الصلاة و السلام قال عنة من خير اجناد الارض وهو لا ينطق عن الهوى اذا يبقى الكلام صحيح

    مجهود جبار


  43. البوست رائع بجد

    شكرا على كم المعلومات دى

    سلام ياباشا


  44. مجهود جامد جدا
    وبجد انت شكلك حد مخلص او للبلد دى
    ونادر مش موجود فى الزمن ده

    بس انت مش شايف ان دى اسرار عسكرية
    المفروض انها متتحرقش


  45. hurricane_x Says:

    *APPLAUSE*
    u did a gr8 job my friend:)


  46. Sharm Says:

    متغيرة شوية

    هما فعلا ناشرينها في مجلة وزارة الدفاع و في مركز الاهرام للدراسات الاستراتيجية


  47. Sharm Says:

    ahmed h

    يا باشا ده بعض مما عندكم


  48. Sharm Says:

    عين ضيقة

    شكرا و اتمنى انك تكون استفدت منها


  49. Sharm Says:

    الوردة السودا

    انا بموت في تراب البلد دي

    مصر دي حبيبتى و روحي و حياتى لما تتغربي بعيد عنها هتعرفي يعنى ايه كلمة وطن

    اما عن حكاية انها اسرار عسكرية فانا مش بجيب حاجة من عندي و اكيد مش هكون عارف معلومات الدول الاجنبية مش عارفاها مثلا .. كل المعلومات دي موجودة على مواقع عسكرية و مواقع الهيئات المهتمة بالدراسات الاستراتيجية و حطيت كل المصادر في البحث عشان الناس تستفيد منها


  50. Sharm Says:

    hurrican

    اهلا بيك و تشرفنى زيارتك


  51. Sharm Says:

    ما علينا

    يا ساتر يا رب .. ايه يا عم الكلام اللى انت بتقوله ده

    طب انا مش عارف اقول ايه ؟

    جوايا شتايم بالهبل و عايز اقولك ازاي تكلمنى كده و ازاي تدينى الصفة دي و في نفس الوقت حاسس انك خايف بجد على البلد و راجل وطنى و عشان كده خايف اقولك كلمة تضايقك

    بص انا مش هطول فعلا في الرد عليك

    بس انا قلت في الردود كذا مرة انى مش جايب حاجة من عندي

    المصادر زي ما انا اوردتها اهي



    اضغط هنا

    بالاضافة الى
    army.mil
    pakdef.info
    wikipedia.org
    globalsecurity.org
    armyrecognition.com
    4flying.com
    mmc.gov.eg
    الاهرام للدراسات الاستراتيجية
    مجلة وزارة الدفاع السعودية
    جريدة معاريف الاسرائيلية
    جريدة بديعوت أحرنوت الاسرائيلية
    كتاب اللواء سعد الشريف
    قناة الجزيرة الاخبارية
    صحيفة المصري اليوم

    و الفيديوهات على يو تيوب

    لو لقيت كلمة انا كاتبها مش موجودة فيهم ابقى تعالى

    متبقاش تزعل لو مسحت الكومنت بتاعك عشان ضايقنى بجد لانه تجريح في شخصى انا و كان الاجدى انك ترد عن نص الموضوع نفسه لو انت معترض عليه و تقراه للاخر و تفتح عينك للمصادر اللى جايبها هي و لنكاتها في وسط الكلام قبل ما تقول كلام زي ده


  52. ROMIL Says:

    ايه الجمال ده

    برغم طول البحث الا انني لم أنتظر نهايته
    موضوع جميل ومشوق وأتمنى صدق ما تقول

    ROMIL


  53. kaed Says:

    شارم أنت رائع و الموضوع تحفة و المجهود المبذول فية واضح اللة ينور عليك


  54. Moog Alb7ar Says:

    جميل اوى البوست
    وشكرا ليك لانى بجد عرفت حاجات
    جديدة مكنتش اعرفها قبل كده

    مجهودك فى البوست
    واضح جدا
    خالص تحياتى


  55. Entropy Says:

    يارب يكون الكلام ده صحيح
    احنا فديك الساعة لما
    جيش مصر يكون بالقوة دي

    بس اهم من كل الأسلحة دي هو الجندي المصري
    وربنا ما يجيب حروب يارب


  56. انا سعيد جدا اني باقراء هذا الكلام و ارحتني جدا به
    و نفسي فعلا اضع لينك له عندي لكن
    ارغب في الاستفسار عن شيء
    الكود ده له مكان معين في التمبليت ولا ممكن احطه في اي مكان
    و هل بيحتاج قبله كود يجعل اللينك قابل للعمل ؟يعني الصوره عباره عن لينك اظنها بتحتاج كود قبل كود اللينك
    ياتري ايه هوه؟
    و لك جزيل الشكر علي مجهودك


  57. حسن محمود Says:

    الله يرحم عمك الشهيد وكل الشهداء يارب

    الف الف الف شكر على المعلومات دى كلها
    شوف كويس ان فى حاجه الواحد يفتخر بيها انما للأسف حتى بالى انت قلته تعتبر تسليحات الجيش قديمة ومش أحدث اللى موجود فى العالم.
    خالينى أركز معاك مثلا على سلاح الجو عالشان هو اهم سلاح وهى اللى بيخلص المعركة من الأول وبيمهد لكل فروع الجيش أنها تكسب.
    مصر لحد دلوقتى ماعندهاش طيارة الانذار المبكر AWAX
    عندنا نسخه تعبانه مش بنفس القوة بتاعت الأواكس
    تانيا لحد دلوقتى ماعندناش اى طيارة شبح .
    مع العلم ان فعلا القوات الجوية المصرية من أكفأ القوات عالشان الرجالة اللى راحوا اتدربوا على الاباتشى فى امريكا أذهلوا أصلا المدربين اللى هناك وحصل اللى حصل.
    وسيبك من امريكا بتدينا أحسن نسخ ده مش حقيقى
    بيدونا نسخ من الطيارات بتبقى بدون اى تجهيزات

    البحرية تعتبر السلاح الوحيد اللى ماأتهزمش فى أى معركة بس برضه مش عندنا أحدث الغواصات

    على كل حال انا مش بحبط انما زمايلى اللى دخلوا الجيش قالوا لو اسرائيل حبت تعمل اى حاجه هاتعمل والجيش نايم

    ومش بنقص ابدا من الجندى المصرى طالما الرسول عليه السلام قال خير أجناد الأرض يبقى خلاص مافيش كلام

    انما يعمل ايه الجيش والقياده مش كويسه؟

    ياابنى الجيش ده مصدر للسرقة دلوقتى
    كله بيسرق منه للأسف

    وشكرا جزيلا لجهدك على الأقل أنت بتنور شمعة


  58. Sharm Says:

    Romil

    القائد المحنك
    اهلا بك يا صديقي


  59. Sharm Says:

    kaed

    اعلا بيك ربنا يخليك


  60. Sharm Says:

    موج البحر

    اتمنى فعلا انه يكون فادك و كلنا مكناش عارفين الحاجات دي عن جيشنا


  61. Sharm Says:

    entropy

    شوفي كليب التدريبات بتاعة الجندي و شوفي قد ايه التريبات دي صعبة

    مصحينهم في عز البرد الساعة 4 الفجر و ملبسنهم هدوم مبلولة و واحد على يمينهم ماسك رشاش و عما يضرب بين رجليهم و جنب ودانهم و تاني ماسك خرطوم مطافي و فاتح المية و ماشي على كل واحد و صفارات انذار و نايمين في الطين و بيرفعوا انبوب حديد ثقيل و القائد عمال بيزعقلهم عشان عايزهم يرفعوه على الاخر

    ده يبقى ايه ؟ تدريب ؟ ده اسمه عجن

    انا فخور جدا ان رجال الفرق الخاصة بتدربوا بالطريقة دي


  62. Sharm Says:

    ذو النون المصري

    حبيب قلبي ربنا يجزاك خير .. شوف يا سيدي .. لما تفتح التمبليت هتدور تلاقي

    Begin #sidebar

    هتنزل تحتها و تحط الطود حسب ما انت عايز مكانه تحت البروفايل ولا فوقه او تحت الارشيف ولا فوقه و هكذا


  63. ~ Bato0ot ~ Says:

    bos kalam gamil awy awy ... bas tftker da bgd? wala kalam ma2sod eno ywsal lel nas ?
    howa law bgd .. tb2a 7aga ra2e3a!


  64. Hannoda Says:

    بجــــد شكرا

    انك اديتني معلومة جمية زي ده عن مصرنا.. لإني نفسي أسمع عنها حاجة تطمن.. ولإني معلوماتي شبه منعدمة عن المجال ده فأنا حاليا في حالة انبهار شديد جدا
    وبتمنى ان الدماغ المسئولة عن تطوير سلاحنا و اللي التطوير ده معناه انها دماغ عالية جدا

    أتمنى انها تفكر في مصلحة شعبنا بنفس الدماغ العالية اللي فكرت بيها فمصلحة أمننا

    أما عمك الشهيد فأنا مش عارفة أدعيله بايه؟؟
    الشهاده بتنوله كل دعواتنا بالرحمة و سكنه الجنه انشاء الله
    لكن أنا شايفة ان من حقه اننا ندعيله ان يارب يحط فينا الإخلاص و الجدية و المسئولية الي ماتضيعش شهادته على مافيش
    الله يرحمه و يرحم شهادئنا كلهم

    وبجد شكرا ع المعلومة اللي صحت جواي حاجات كتير



    المهم

    أنا مش عارفة ازاي أحط الكود في اعلانات مدونتي... ده بما اني مبتدأه جدا

    ياريت الإفادة


  65. Sharm Says:

    حسن محمود

    اهلا بيكي اخى .. شوف بالنسبة للانذار المبكر فمتهيألي وجود طائرات
    Hawkeye E-2C
    المطورة سنة 2000 برادارات حديثة
    بالاضافة الى محطات الرادار و القمر الصناعي هتوفرلنا كم جيد من الحماية

    و يسمع من بقك ربنا .. نفسي فعلا مصر تمتلك طائرات الشبح خصوصا و ان الطيارين المصريين محترفين ماشاء الله عليهم

    هما اكيد مش بيدونا احسن نسخ لكن الواجب علينا نطورهم يمكن طورنا الاربع نسخ من الاف -16 لكن لازم نشتغل اكتر


  66. Sharm Says:

    batot

    هو الموضوع مش كلام و بس

    الصور و الفيديوهات في الموضوع


  67. Sharm Says:
    This post has been removed by the author.

  68. جئت لأشكرك على الزيارة

    ثانيا لو أن هذه المعلومات صحيحه فهل يعقل أن تنشر على النت أسماء الطيارين نفر نفر كده لكل من هب ودب؟

    هل هكذا نحب مصر ونفتحها أمام الأعداء ؟ يا أخي الكريم لو أن هذه المعلومات صحيحة وأتمنى هذا فلا يعقل أن تنشرها بكل هذه التفاصيل هكذا ، علما بأنني لا أدري من أين حصلت عليها ؟ هل من النت ؟ وهل جيشنا أهبل لهذه الدرجة حتى يضع معلومات كهذه على النت ؟

    لو هذه المعلومات صحيحه فلا يجب أبدا أن تنشر بهذه الصورة وبالذات التفاصيل الصغيره لأنها تمس أمن بلادنا يا أخي الكريم

    أرجو الحذر في نشر هذه التفاصيل .. ما علهش أنا دقه قديمه وعلى أيامنا كانت دي أسرار عسكريه

    مش عارف الأيام دي ممكن تكون مختلفه .. الله العالم بقى

    إذا كان جيشنا فيه من هو حريص على مصلحة هذا البلد ويعد العده فلماذا يترك العصابات تصول وتجول في البلد ليل نهار تنهب وتسرق وتبيع في البلد؟ مش كان واجب الجيش برضه يكبس على العصابات دي ويعتقلها وأولهم الرئيس بتاع العصابه مبارك؟؟؟


    عموما أرق تحياتي

    ويا ريت تفكر في كلامي لمصلحة مصر التي نفتديها بكل غالي وثمين ويا ريت تسأل أي خبير عسكري قريبك ولا جيرانك عن نشر هذه الواضيع والتفاصيل عن الجيش المصري

    أنا مش ضد النشر كنشر بس أسماء ضباط وكلام من ده .. ده شي خطير جدا وأقصد اللينكات التالية:

    قائمة بالطيارين المصريين المتدربين على طائرة الاف-16 لاكتر من 1000 ساعة

    معلومات عن المطارات المصرية واعداد الطائرات بها

    لمشاهدة المزيد من صور الطائرات المصرية


    حد يعمل كده يا عم ؟


    ويا ريت كلامك يكون صحيح وجيشنا قوي بجد ولو إني أشك كثيرا في هذا بسبب وجود ذلك الذي يسكن قصر العروبة


    أكرر شكري لزيارتك وتحياتي


  69. Sharm Says:

    hanoda

    شكرا ليكي و متهيألي ان اهم حاجة تفكر فيها القيادة هو الامن العسكري و ان شاء الله هما مش مقصرين

    بالنسبة للكوذ فزي ما ما قلت لااخي ذو النون المصري

    هتفتحي
    tmplate

    و تدوري على جملة

    لما تفتح التمبليت هتدور تلاقي

    Begin #sidebar

    هتلاقيها بين سهمين

    هتنزلي تحتها و تحطي الطود حسب ما انتي عايزة مكانه تحت البروفايل ولا فوقه او تحت الارشيف ولا فوقه و هكذا


  70. IBN BAHYA Says:

    أخي الكريم
    أعتذر لأنني علقت قبل الذهاب وراء اللينكات التي وضعتها هنا والتي وجدت أنها غير مصرية

    أنا بصراحه في الأول انزعجت جدا إننا ننشر تفاصيل وأسماء طيارين بتوعنا ونقدمهم هديه للعدو بالمجان كده .. كلنا صحيح بنكره مبارك وعصاباته بسبب ما يصنعونه ببلدنا الحبيب لكن هناك سقف وخط أحمر للغضب أو الفرح زي هنا مثلا

    يعني لما أفرح بجيش بلدنا ده مش معناه أقدمه هديه للعدو بدون ما أشعر وده اللي أزعجني جدا قبل استكمال مطالعة الروابط

    سامحني على هذا التسرع من جانبي

    تقبل تحيات


  71. Sharm Says:

    ابن بهية

    اهلا بيك حبيب قلبي

    معارضتك لسياسة الريس الداخلية شئ و قيادة الريس للجيش شئ تانى

    اما عن الموضوع
    فشوف يا سيدي لا انا اللى عامل الكليبات و لا انا اللى مخترع المعلومات

    !

    دي معلومات وزارة الدفاع هي اللى نشرتها او الصحف المصرية

    اما اللنكات اللى من مواقع اجنبية فدي لنكات تحتمل الصحة او الخطأ لو خطأ و لو دخلته هتلاقيهم كاتبين القواعد المصرية المعروفة اللى هي غير سرية و كاتبين فيه عدد غير معلوم من نوع كذا و عدد غير معلوم من طائرات كذا .. يعنى هما ناشرين المعلومات اللى قالتها وزارة الدفاع عندنا مش اكتر

    اكيد لو في الموقع حاجة تضر البلد ما كانش اتساب


  72. Nohaz Says:

    يا احمد كل مرة اكتب تعليق و الاقيه اختفي

    بقولك خلي الصفحة فيها موضوع واحد بس لان الصور تقيلة ممكن ناس داخلة بدايل اب متعرفش تحمل الصفحة اصلا

    و بقولك انت من فين من بورسعيد لاني نصف بورسعيدية


  73. انت ايجابي يا ابني
    ميرسي ع البلوست دي
    جامدة


  74. Sharm Says:

    نها

    بالنسبة لمووع واحد في الصفحة ده انتى معاكي حق فيه و انا هعمله دلوقتى ان شاء الله و لو معرفتش هقولك تساعديني

    انا من الافرنج , لو بورسعيدية هتعرفيها لو مش بورسعيدية مش هتعرفيها

    !!!


  75. Sharm Says:

    اميرة البلطجية

    الله يخليكي يا بنتى بس نفسي اعرف انتى اخترتى اسمك ده ليه ؟


  76. Nohaz Says:

    انا قاهرية بس ساكنة عندكم في الزهور
    عارفة الافرنجي و العربي و ميدان الوءلوءة و المنشية و الامين و ال 5000
    و شارع الجمهورية عيب عليك
    ده انا حافظاها عن ظهر قلب


  77. Sharm Says:

    يا واد يا جامددد

    هي فعلا بورسعيد صغنطوطة و تتحفظ بسرعة


  78. TheAlien Says:

    أنا مبسوط بثقتك وإنتمائك للبلد
    وبوست ممكن يرفع الروح المعنوية شوية
    بس برضه قلقتني لما قلت إن المعلومات دي نشرتها وزارة الدفاع المصري !!!!

    تحياتي


  79. Sharm Says:

    thealien

    اهلا بيك و شكرا على كلامك اللى زي السكر

    بس ليه قلقان ان المعلومات تابعة لوزرادة الدفاع .. مش قادر افهم السبب ؟


  80. tamer Says:

    قد انا البوست خلى الواحد فخور بجيش بلدة وسعيد جداا

    اشكرك جداا على طرحك للموضوع الاكثر من رائع

    ربنا يوفقك

    تحياتى


  81. Sharm Says:

    اهلا تموور

    اكيد اي يواحد بيفتخر بقوة بلده .. اقتصاديا او عسكريا او سياسيا او علميا

    لسة شغل كتير عشان مصر تبقى زي ما احنا عايزين و ساعتها يبقى نستاهل نحمل اسمها


  82. The Alien Says:

    عشان أنا مش بثق في أي معلومات بتقولها الحكومة
    يعني عمرك ما تاخد منهم أرقام أو إحصائيات سليمة أو حتي قريبة من الحقيقة



  83. Sharm Says:

    allien

    همممممم .. كلامك ممكن يبقى مظبوط , بس اعتقد ان في الاحصائية نسبة و لو بسيطة من الصحة


  84. Sharm Says:

    acqua

    You r welcome anytime ..


  85. والله بحث جميل ويرد الروح فعلا
    شكرا ليك ولكل من يحاول رفع مصر واسمحلى احط اللينك فى مدونتى


  86. بجد موضع شديد اوى وباذل فيه مجهود جامد جدا ياعنى مش للمدونه وبس بجد ترتيبك للموضع تحفه
    ربنا معاك ياجميل
    عيزين حجات زى ديه كمان


  87. Sharm Says:

    عاشق مصر

    اهلا بيك و طبعا تقدر تحط اللنك في مدونتك الجميلة


  88. Sharm Says:

    محض روح

    كلماتك اللى زي السكر اكيد تخلي الواحد يفكر قبل ما يعمل اي بوست تانى


  89. Anonymous Says:

    ماتزعلش مني بس المقالة دي حنجورية وكلها مبالغات وتهويل ومغالطات

    انا مش حاتكلم في اللي معرفوش بس حاقول اللي اعرفة

    طائرات السوخوي والميج اللي في مصر منتهية الصلاحية من20 سنةو لا تصلح حتى للتدريب

    لا يوجد في مصر 4000 منصة صواريخ في الدفاع الجوي ولا اعلم من اين اتيت بمثل هذا الرقم

    وانا اعلم جيدا العدد الحقيقي وللعلم ان معظمها اصبح قديما جدا ومتهالكا ولا يتم اي تجديد ولا شراء الانتاج المتطور من سنوات

    اساسا مصر غير مغطاة رادارياً وهذة ليست معلومة اعتباطاً


    انا عن ان مصر اكبر عدد طائرات وقطع بحرية

    فأنا لا اعلم من الساذج الذي يروج لتلك المعلومات المضللة

    ماتزعلش مني

    بس المقالة دي بتفكرني بخطابات عبد الناصر قبل النكسة واننا اقوى جيش واانا سنتغدى في تل ابيب

    تحياتي


  90. Sharm Says:

    anonymous

    اهلا بيك و كان نفسي تكتب اسمك عشان نعرف نناديلك

    مع احترامي الشديد ليك

    هي مش خناقة

    انا قلت الكلام و جبت مصدره

    و انت قلت كلام و ما جبتش مصدر واحد

    يبقى كل كلامك مالوش اساس من الصحة

    اهلا بيك مرة تاينة و شكرا لتعليقك


  91. Anonymous Says:

    شارم

    حبيبي انا مش باتخانق بل بالعكس انا سعيد بغيرتك على وطنك واهتمامك

    انا مش باجيب معلوماتي من مواقع ولا لينكات

    انا في حد ذاتي مصدر
    وللأسف مقدرش اعلن عن اكتر من كدة

    بس حاقولك ان في عهد السادات فعلا كنا بننجيب اسلحة متطورة و طائرات متقدمة جدا و صواريخ دفاع جوي وتسليح عالي من روسيا وكانت مصر من الدول القليلة اللي روسيا بتسمح لها بامتلاك احدث مافي ترسانة الاتحاد السوفيتي ودة مان في حد ذاتة مصدر قلق ورعب للكتلة الغربية
    ودة برضة مش علشان سواد عيوننا
    وانما لتوازن ميزان القوى مع امريكا و حليفتها اسرائيل

    يعني روسيا سمحت لما بذلك لسببين
    اولا ان تصبح لها يد و حلفاء استراتيجيين في الشرق الاوسط و يتصدوا بطريقة غير مباشرة ضد التوسعات الامريكية في المنطقة لان روسيا لا تستطيع مواجه امريكا مباشرة والدخول في حرب عالمية
    يعني ان امريكا تدعم اسرائيل و روسيا تدعم مصر وسوريا لتحجيمها

    وثانيا ان النصر بالسلاح الروسي على اسرائيل بسلاحها الامريكي هو فد حد ذاتة دعاية وتسويق لروسيا كمصدر للسلاح
    بمعنى اخر لو ان مصر كانت انهزمت في 73 مكانتش روسيا تقدر تبيع اي انتاج ليها من السلاح وكانت حاترمية في البحروانما انتصارنا بسلاح روسيا على اسرائيل بسلاحها الامريكي خللا اسهم روسيا في بيع السلاح في السما

    اوقلك معلومتين وتسمعهم مني و تتأكج منهم براحتك

    اولا ان لما السادات عمل اتفاقية كامب ديفيد بعدها بقليل طلب منة كارتر ان يسمح لبعض من الخبراء العسكريين الامريكيين الاطلاع و فحص الكائرة الروسية ميج 29 لانهم لم يسبق لهم فحصها او التعرف على قدراتها
    وكانت تلك الطائرة قمة الانتاج العسكري الروسي و كانت امريكا متخوفة منها ضد نظيرتها الامريكية ال أف-15
    المهم ان السادات بدل مايخللي الامريكان ييجوا يتفرجوا عليها ويدرسوها و يفحصوها امر بارسال سرب ميج 29 بالكامل لاحدي القواعد الامريكية بالمانيا كهدية من مصر لامريكا بمناسبة كامب ديفيد

    وبالتالي خسرنا الاولوية والافضلية التي كسبناها عند الاتحاد السوفيتي في الامداد بأحدث مصادر السلاح

    وثانيا انة بعد الاتفاق مع امريكا على تجميع الدبابة الامريكية أم وان إبراهام كانت الجيربوكسات تأتي من امريكا متقفلة ويتم تركيبها في الدبابات
    وبعد ان حمعنا مئات الدبابات و دخلت الخدمة في مصر وفي دول عربية اخرى اكتشفوا ان الجير بوكس اللي بيأتي من امريكا بة جي بي اس صغير مدمج بة وبيخللي الأقمار الصناعية الامريكية تستطيع تحديد وبدقة موقع كل دبابة منها و ليس ذلك فقط وانما تستطيع التحكم جزيئا في تعشيق التروس بهذة الدبابات

    تخيل......... ولا تعليق

    و بالمناسبة بعد كامب ديفيد كان يأتي الخبراء العسكريين الامريكيين لمصر و يقضوا فترات في الوحدات العسكرية المصرية بمختلف انواعها و استكاعوا عمل خريطة كاملة بكل المعلومات عن كل مسمار في الجيش لان معظمهم وان لم يكونوا كلهم من المخابرات الامريكية

    عندما نتحدث عن نظم التشفير والاتصال فمن المعروف ان احدث تكنولوجيا موجودة لدى الجيش الامريكي حيث انها اكثر دول العالم تقدما في الاتصالات والنظم الفضاء
    لذلك يجب ان نعترف ان ما نملكة يجعلنا اشبة بالاطرش في الزفة لو حدثت مواجهه و تم تشغيل اجهزة الشوشرة والتعتيم الامريكية والتي تمتلكها بطبيعه الحال اسرائيل


  92. Sharm Says:

    عزيزي

    انت بتقارن جيش مصر بجيش امريكا

    و احب اقولك ان المال يصنع المسحيل

    جيش امريكا اللى روسيا اعترضت على ميزانيته سنة 2006 لانه 25 ضعف ميزانية الجيش الروسي

    فما بالك بميزانيتنا

    عزيزي انا مطلبتش منك التعريف عن نفسك او ابداء اسرار عسكرية خاصة او شئ من هذا القبيل انا طلبت منك مصدر للمعلومات يمكن الرجوع اليه لمتصفحى الانترنت فقط

    انت اتكلمت عن الدبابات و سلاحنا الرئيسي حاليا في الدبابات هي الدبابة رمسيس و يليها الام و ليس العكس حتى مع اختلاف العدد

    و ندالة الامريكان معروفة .. مش بعيد يكونوا حاطين نظام تتبع في كل سلاح بيبيعوه دي حاجة متوقعة ان لم تكن اكيدة

    اما عن فقداننا للاتحاد السوفيتى فده غير وارد لسبب

    مصدرنا من الاتحاد السوفيتى هو الصين و كوريا الشمالية و اوكرانيا بالاضافة تشيكوسلوفاكيا
    و دول اللى بيمثلوا الجبهة الشرقية حاليا بجانب اوزبكستان

    يعنى خسرنا روسيا لكن مخسرناش ولادها

    و اللى عمله الريس السادات كان مظبوط 100 % لسبب بسيط انه كسب بيها الجبهة الغربية و مخسرش الجبهة الشرقية

    و بعدين الميج 21 نصها طلع من الخدمة فعلا و السلاح السوفيتى في الطيران عندنا يتمثل في الميج 23 و متهيألي ان سلاح الجو عندنا اتنقل نقلة كبيرة من الجبهة الشرقية للغربية بوجود الاف-16 و الميراج و الفالكون


    و بالنسبة لانظمة التشويش فأنا عايزك ترجع لمناورة بدر اما حاولت القوات الامريكية فعلا التشويش على الجيش المصري و فشلت فشل ذريع و طلعت 10 دراسات حربية امريكية عن المناورة دي بس و ازاي قدرت القوات المصرية تسيطر على اجهزة التشويش الامريكية

    انا كل موضوعى كان يدور حول فكرة واحدة .. هل يستطيع الجيش المصري ردع اعتداء خارجي من اسرائيل على اراضيه ؟


  93. Anonymous Says:

    عزيزي شارم

    انا كنت باقول ان السرب اللي سلمة السادات لامريكا كان من الميج 29 وليس 21

    وللعلم ان الميج 21 تعتبر طائرة خارج الصلاحية وراجع بنفسك اللينك في مدونتك وجنبها كلمة
    21 MF (obsolete)
    وهذا هو تسليح القوات الجوية المصرية كالتالي
    40 F-16A/B (34 in service), approximately 177 F-16C/D, 32 F-4E Phantoms (25 in service), 18 Mirage 2000, 59 Mirage-5 (includes 6 Mirage 5DR), 42 Alpha Jet and Alpha Jet MS-2, 150 F-7 Shenyang/Mig-21 MF (obsolete), 44 F-6 Shenyang/FT-6 (obsolete).

    وللعلم ان ال أف-16 ليست احدث طائرة وان منها عدة موديلات
    A, B, C, D, I
    و الI هي احدثهم وليست في مصر ولكن في اسرائيل
    وهذا هو تسليح اسرائيل من الطائرات
    25 F-15I, 6 F-15D, 18 F-15C, 2 F-15B, 36 F-15A, 52 F-16I, 54 F-16D, 76 F-16C, 8 F-16B, 67 F-16A, 50 F-4E-2000, 20 F-4E, 5 Kfir C7 (in service), and 79 A-4N (in service).


    وان الأف 15 وهي من الطائرات الاحدث موجودة كذلك في دول اخرى بخلاف اسرائيل ومنها السعودية التي تمتلك منها العديد بخلاف موديلات أخرى كالتالي
    72 F-15S, 79 F-15C/D Eagles, 24 Tornado ADV (F Mk3), 84 Tornado IDS

    وانا من رأيي ان الموضوع اختلف الآن كثيرا عن طائرات او دبابات وان التفوق العسكري الحقيقي هو في امتلاك الصواريخ الباليستية والصواريخ ذات المدى التي تستطيع حمل روؤس نووية او تقليدية تستطيع بها ان تدك مدن وتمحوا القوات العسكرية تماما من على الخارطة
    ومن حيث تلك النقطة راجع ما نمتلكة من صواريخ قصيرة المدى وغيرها كالتالي

    100+ SS-1 (Scud-B) with 300km range and 985kg payload.
    Approximately 90 Project T missiles (a Scud-B variant) with 450km range and 985kg payload.
    AS-5 Kelt with 400km range and 1,000kg payload.
    Harpoon with 120km range and 220kg payload.
    AS-1 Kennel with 100km range and 1,000kg payload.
    HY-2 Silkworm with 95km range and 513kg payload.
    Otomat Mk1 with 80km range and 210kg payload.
    FL-1 with 95km range and 513kg payload.
    Exocet (AM-39) with 65km range and 165kg payload.
    SS-N-2a Styx with 43km range and 513kg payload
    ولاحظ هنا المدى المنخفض لتلك الترسانة
    وقارنة بالترسانة الاسرائيلية وهي كالتالي

    Approximately 50 Jericho-2 missiles with 1,500km range and 1,000kg payload, nuclear warheads may be stored in close proximity.
    Approximately 50-100 Jericho-1 missiles with 500-1,000km range and 500kg payload.
    MGM-52 Lance missiles with 130km range and 450kg payload.
    Shavit space launch vehicle (SLV) with 4,500km range and 150-250kg payload.
    Jericho-3 program under development using Shavit technologies, with a range up to 4,800km and 1,000kg payload.
    مع العلم ان اسرائيل تمتلك عدد غير محدد بين 100 الي 200 رأس نووي ويعلم الله ماذا يخفون غير معلن
    بينما لا نمتلك نحن اية روؤس نووية وبينما امتلكنا مفاعل نووي في انشاص اشتراة الزعيم الراحل عبد الناصر عام 1961 ولكن العمل والتطزير النووي توقف في مصر منذ ذلك الحين استمرت اسرائيل في بناء وتجميع ترسانة نووية

    وبأمكانك الاطلاع على تلك المعلومات من احد المواقع والتي قمت انت بالرجوع اليها كالتالي

    http://www.cns.miis.edu/research/wmdme/egypt.htm

    http://www.cns.miis.edu/research/wmdme/israel.htm


  94. Sharm Says:

    صديقي العزيز

    و اسمحلي اقولك صديقي لانك بقى بقيت زبون دائم في المدونة عندي و هعملك كارينيه اشتراك بس روح ادفع 23 جينه و عشرين قرش و هات دمغة من الخزانة

    نرجع لموضوعنا

    يا استاذي انت تقصد الميج 21 و انا بتكلم عن الميج 23

    انا معاك قلبا و قالبا ان طائرات الميج 21 قديمة واللى قلته ان مصر بقت بتمتلك سرب جوي غربي اكتر منه شرقي
    و الميج 21 طلع نصها و نصها باقي للتدريب و اللى موجود الميج 23

    و ما جبتش سيرة الميج 29 خالص .. انت اللى جبت سيرته في كلامك

    و يا ريت فعلا يكون عندنا ميج-29 او سوخوي 30 لانه الى حد كبير ممكن يعوض نقص الاف-15

    و بالنسبة لموديلات الاف-16 فحضرتك غلطان لان الموديلات دي عندنا عدا
    I
    و مصر بتطلع لصفقة - على حد ما وصف في موقع - لامتلاك الاف-بلوك 52 اللى هي احدث موديل من الاف-16


    لكن متفق معاك ان الاف-15 تعتبر من اقوى المقاتلات و لكن يمكننا التغلب عليها بالتفوق العددي بالنسبة للاف-16 المصرية

    خصوصا ان التفوق الكمي بالنسبة لاسرائيل خادع فهي يجب ان تحتفظ بالكثير من الطائرات للجبهة السورية

    اما بالنسبة لمنظومة الصواريخ بعيدة المدى فإيران و سوريا هم الدولتان الذان يشكلنا الضد مع اسرائيل و ليست مصر فمصر لا تحتاج تلك الصواريخ لضرب العمق الاستراتيجي الاسرائيلي .. حيفا و ايلات و تل ابيب بينما اسرائيل تحتاجها بشده لضرب العمق المصري .. القاهرة و الاسكندرية

    و اعتقد ان فرصة الحصول على مثل هذه الصواريخ متاحة لمصر خصوصا بتحسن علاقتها الملحوظ مع ايران بالاضافة لسوريا و الصين و كوريا الشمالية

    اما بالنسبة للسلاح النووي, فإمتلاكه بالنسبة لنا مثل عدمه .. لاننا لن نستطيع ابدا ابدا استخدامه ضد اسرائيل خصوصا اننا اول من سيتأثر به


  95. Anonymous Says:

    يا سيدي الفاضل الموضوع مش مقارنة جيشنا بجيش امريكا

    لكن يجب ان تعلم جيدا انك عندما تحارب اسرائيل فانت تواجة امريكا وهذا من الدروس المستفادة من حرب اكتوبر
    ولولا مساندة امريكا وامداداتها بالسلاح والعتاد والخبراء والفنيين لتغيرت احداث حرب اكتوبر تماماً
    واعتقد انك تعلم جيدا ما حدث بعد ايام من بداية حرب اكتوبر والجسر الجوي الامريكي الاسرائيلي
    والذي تسبب في الثغرة نسبيا
    واقول نسبيا لانة بواسطة الخبراء العسكريين الامريكيين و صور اقمار التجسس الامريكية تمكنوا من ملاحظة تلك الثغرة بين الجيشين الثاني والثالث الميدانيين و بتخطيط من قادة واركان حرب المدرسة العسكرية العليا في امريكا تمكنوا من القيام بالثغرة كعملية عسكرية مضادة
    ويجب ان تعلم يا سيدي الفاضل انة لولا حشد الاتحاد السوفيتي لقوات وقطع بحرية في البحر المتوسط قبالة سواحل سيناء وتهديدة بالتدخل المباشر اذا ما تدخلت الولايات المتحدة بصورة مباشرة في الصراع المصري الاسرائيلي لكانت امريكا قد قامت بعملية اجهاضية كان خططها معده على طاولات اركان الجيش الامريكي
    لكن الخوف من تصعيد الموقف لمواجهه بين القوتين العظمتين هو ما منع امريكا من التدخل المباشر
    ولكن ذلك لم يمنع انة وجد دبابات امريكية الصنع جديدة اصيبت في سيناء و بفحصها وجد ان عدادات المسافات بها تدل على انها سارت فقط لمسافات بسيطة مما يؤكد انها تم انزالها مباشرة في سيناء خلف خطوط المواجهه والعمليات
    ووجد ايضاً ان الطلاء على الدبابات حديث وأشيع ان البعض استطاع تقشير ومحو الطلاء لبظهر تحتة الطلاء الاساسي موضحا علم وعلامات الجيش الامريكي عليها
    ولا نستطيع ان نجزم بة ولكن من المشكوك ان بعد فقدان اسرائيل لمعظم طياريها خلال يومين الحرب الاولين لكن تدافع طائرات اخرى حديثة و بطواقم تشغيل على كفائة عالية ومهارة قتالية مرتفعة مما يشكك انة ربما قام الجيش الامريكي بامداد اسرائيل باسراب من الطائرات بطياريها للقيام بالعمليات بعد اجهاض سلاح الجو الاسرائيلي في ساعات حرب اكتوبر الاولى

    اما بخصوص مقولتك ان فقداننا للاتحاد السوفيتي غير وارد فيؤسفني ان ابلغك اننا لم نلتزم بالعرف وميثاق الشرف واعطينا السلاح المتقدم الذي امدنا بة السوفيت للامريكان ليفحصوة وهذا ليس بالهين ياسيدي الفاضل ويرقى لمرتبة الخيانة
    بغض النظر اننا قد خسرنا سرب طائرات الميج 29 المتفوق والذي لم يخرج من ترسانة السوفييت الا لمصر وسوريا في وقتها
    بينما الان يوجد منة في السودان
    ويخجلني اننا لم نصون سر من اعطونا السلاح الحديث وسلمناة لأعداؤهم
    بدلا من ان نستخدمة للدفاع عن ارضنا وهو الغرض الذي امدونا بها لاجلة
    ولم نحترم مواثيق الشرف والاعراف

    ويا شارم عندما نتحدث عن ترسانات سلاح حديث فلا وجه للمقارنة بكوريا و الصين و تشيكوسلوفاكيا بالاتحاد السوفيتي في وقتها خلال السبعينات
    وهل تعتقد انهم لم يعوا الدرس الذي كان من نصيب روسيا

    فالاتحاد السوفيتي هو الوحيد الذي كان يعد قوى عظمى و هو احد قطبي القوى العظمى في وقتها
    وقد انتهى هذا واصبحنا نعيش عصر القطب الاوحد ويدهشني اننا لا نعي الدرس وهو ان هذا القطب الاوحد هو حليف عدونا الاستراتيجي الاسرائيلي ولم ولن يساندنا او يسلحنا او يناصرنا ضدها ابدا
    ولا زلنا نتملقة ونعطية اسرارنا و ننتظر منة ما لن يكون ابدا في صالحنا

    ياترى انت لسة شايف اننا ماخسرناش روسيا وللا ماخسرناش ولادها

    مين من ولادها سيعطى بلد كان يعتبوة بلد صديق و خدعهم القى بنفسة في احضان الامريكان و سلمهم خلاصة ترسانتهم العسكرية

    من منهم الان سيثق ان يعطيك سلاحا وهو واثق انك لن تسلمة للامريكان ليعلموا سرة ويفحصوة

    لسة برضة شايف ان اللي عملة السادات كان مضبوط 100%
    وانة بعملتة دي ماخسرش الجبهه الشرقية وهو بيخونهم ويسلم الامريكان سلاحهم؟؟؟؟

    وبالنسبة بقى للميج 21 فهي كلها خارج الخدمة هي والسوخوي وال ال29 كمان وغيرها وغيرها
    وميج 23 مافيش و ميج 29 راحت المانيا للقاعدة الاميريكية
    بالاضافة ان الاتحاد السوفيتي لم يمدنا باي قطع غيار لصيانة الطائرات الروسية التي بحوزتنا بعد قصة الميج 29 بالطبع
    وامريكا بتديك طائرات الاف 16 بموديلاتها القديمة الغير مطورة و بتدي اسرائيل الحديث والمطور منها

    وللعلم ان الاف 16 هي طائرة قصيرة المدى ولكن ال اف 15 التي لا نمتلكها امكانياتها تختلف اختلاف كلي
    ولا اريد ان اخوض في الفروقات بين الطائرات الاعتراضية والقاذفة لكن الطائرات تصنف تصنيفات مختلفة

    وبالمناسبة فأن الضابط المهندس المصري الذي قام بعمل تعديل وتطوير في خزانات وقود ال اف 16 القديمة الموجودة لدينا لزيادة مداها للضعف اقيل من وظيفتة و أرسل لامريكا ليعمل في تطوير الطائرات بتعليمات مباشرة من امريكا

    بالنسبة لتعليقك على موضوع التشويش فهل تعتقد ان امريكا ستظهر وتستخدم احدث ما وصلت الية من انظمة الاعاقة والتشويش في مناورات بينك وبينهم؟؟ ام سيجعلوننا نظن ان اجهزتهم غير قادرة على التشويش على انظمتنا ويتركوننا نعيش في وهم كبير
    هل تعتقد ان مصر بلغت من التكنولوجيا في الالكترونيات وانظمة التشويش ما نفوق بة الولايات المتحدة التي تتصدر هذة التكنولوجيات في العالم قبل ان نعرف نحن كيف نصنع استيكة مصرية
    هل مصر بامكانها ان تتفوق على ال ناسا او منظمة الفضاء الامريكية التي تتصل بالمركبات الفضائية على الاف الكيلومترات في الفضاء

    وبالنسبة لسؤالك الاخير
    فانا رأيي اننا نتفوق على اسرائيل فقط في حالة حرب تقليدية وبدون تدخل قوى خارجية

    اما في حالة حرب نووية وصواريخ باليستية و تدخل امريكا فنحن كمن يريد ان يحارب الدبابة بالبندقية الرش ضغط الهواء

    ورأيي اننا لو كنا استمرينا في الاعتماد على الاتحاد السوفيتي كمصدر للسلاح كانت فرصتنا ستكون اكبر
    حيث اننا كنا سنحارب بسلاح مجهول لاعدائنا وحلفاء اعدائنا
    لكننا سلمنالهم دقننا يابوحميد


  96. Anonymous Says:

    انا لسة شايف ردك دلوقتي بس كنت لسة باكتب الرد السابق

    بس عاوز اضيف معلومة ان السلاح النووي لا يعني دمار شامل للمنطقة
    وانما يمكن تحجيم هذا التفجير النووي كي لا يتعدى نطاق محدود
    اي انة يمكن لاسرائيل ان تستخدمة ككارت اخير لتغيير مسار المعارك اذا ما وصلت لوضع معقد وخطير بتفجير نووي بعيد عن حدودها ليمحوا الدلتا المصرية مثلا ولا يتعدى تاثيرة السويس مثلا
    ومعلوم ان اسرائيل قامت خلال السنوات السابقة بتفجيرات نووية تحت الارض في صحراء النقب لتطوير سلاح نووي محدود التاثير
    وللعلم ان اسرائيل تاتي في المرتبة السادسة عالميا اي انها تمتلم سلاح نووي اكثر من بريطانيا العظمى التي تاتي في المرتبة السابعه تخيل

    بينما لا زلنا نتحدث عن دخول عالم السلاح النووي الذب كنا متقدمين فية من اربعين عاما وتوقفنا مكاننا و تركنا الملعب لفترة طويلة جعلتنا في ذيل القائمة


  97. Anonymous Says:

    وانا ماقلتش ان موديلات الاف 16
    A, B, c, D
    مش عندنا لكن قلت ان احدثهم اللي هو
    f-16 I
    مش عندنا ولكن عند اسرائيل من فترة بينما احنا لسة بنتطلع لية بينما الاسرائيليون امتلكون و تدربوا علية واتقنوة ولا شك انة عندما توافق الادارة الامريكية على امدادنا بة سيكونون قد امدوا اسرائيل بال
    F-22
    فهم لابد وان يحافظوا على ان اسرائيل تسبقنا بخطوة ان لم يكن بخطوات
    واختلف معك في ان حكاية التفوق العددي في الا اف16 سيكون سلاحنا ضد امتلاك اسرائيل للاف 15
    ولاحظك انهم يمتلكون ضعف ما نملكة من الاف 15 و16
    يعني معهم التفوق العددي والتفوق النوعي ايضا


  98. Sharm Says:

    اخي


    كلامك بسأن الاتحاد السوفيتى .. مظبوط 100 %

    فقد انا متحير فعلا


    لماذا قدمنا الطائرات الروسية كلها لامريكا ؟

    لم اجد مبررا

    و بالنسبة لموضوع انزال الدبابات فانت محق تماما في الموضوع و انا جايب في البحث صورة انزال الدبابات الامريكية م الطائرات الناقلة في العملية التى سمين
    Nickel Grass

    اما عن التفجير النووي المحدود فأنا مقصدش التفجير نفسه بقدر ما اقصد الغبار الذري القاتل الذي سيؤذي الفلسطنيين قبل المصريين


  99. Anonymous Says:

    تعليق اخير

    مقولتك ان فجيش مصر الاساسي حوال مليون و ربع المليون جندي
    عفوا غير صحيحة فالجيش المصري بموجب اتفاقية كامب ديفيد لا يجب ان يتعدي ال 500 الف جندي وضابط

    و مقولتك ان عندنا ظباط مدربين على ال اف 16 لاكثر من 2000 ساعة
    هم فقط 12 ضابط ومدربين ل 1000 ساعه فقط

    ومقولتك ان تشمل مصر بالكامل شبكة دفاع جوي تعتبر هي الأعقد في العالم إذ تضم عشرات النظم الشرقية والغربية وتغطي كامل سماء جمهورية مصر العربية

    كلام جميل ولكنة للاسف تاريخ

    فعلا احنا سر انتصارنا في حرب اكتوبر هو قوات الدفاع الجوي وليس القوات الجوية
    فالدفاع الجوي المصري هو ما قطع ذراع اسرائيل الطويلة وفاجأ سلاحها الوي بصواريخ سام 6 تنطلق في السماء لتسقط طائراتهم كالفارشات المحترقة
    وسيبك من حكاية الضربة الجوية دي
    علشان دي بروباجاندا رئاسية
    الحقيقة ان الطيران ضرب ضربة جوية سريعه في الاول لدك تحصينات وتسليحات العدو وعاد للقواعد الجوية خوفا من التفوق الجوي الاسرائيلي
    وهنا كان واجب قوات الدفاع الجوي التي قامت بخير اقتدار بهذا الدور
    ولكن بعد كامب ديفيد رأيت بعيني العسكريين الامريكان في قواعد الصواريخ سام يشاهدون ويسألون و يحللون و يفحصون تلك الصواريخ و يجمعون المعلومات من قادة اركان الدفاع الجوي
    وكانوا متعايشيون معايشة كاملة مقيمين في لواءات صواريخ الدفاع الجوي وطبعا من المؤكد ان تلك المعلومات انتقلت بالكامل وبالنص لاركان الجيشين الامريكي والاسرائيلي وتم معرفة نقاط الضعف في تلك الانظمة التي كانت بالنسبة لهم اسرار و الغاز مجهولة
    و من المؤكد انهم استطاعوا ايضا معرفة كيفية التغلب عليها
    ولاحظ ان تلك المنظومات كانت حديثة جدة ومتفوقة من اكثر من ثلاثين عاما اما اليوم فلا شك وانها اصبحت تكنولوجيات منقرضة ولا يوجد لدينا المحديث والمطور منها


    اما حكاية انها تغطي كامل سماء مصر فهذة المعلومة غير صحيحة بتاتا للأسف

    حيث اننا لازلنا لليوم لا نغطي سمائنا راداريا
    ولا نغطي حتى حدودنا بالكامل كشريط حدودي

    فما بالك بالتغطية الدفاعية

    هذا يحتاج ولا شك لميزانيات كبيرة جدا و عدد كبير من منظومات الدفاع الجوي
    وهذا للاسف غير محقق ولا ينتظر تحقيقة
    ولكن هذا لا ينفي اننا نغطي الشريط الحدودي الشرقي والشمالي في معظمة راداريا
    ولكن تغطيتة بالكامل بواسائل الدفاع الجوي بمختلف انظمتها من دفاعات منخفضة و دفاعات للطيران المرتفع يتطلع الكثير والكثير

    لكن اعلم يا اخي ان ميزة قواعد صواريخ سام 6 انها متحركة اي ليست ثابتة على قواعد خرسانية لا يمكن تحريكها وانما هي متحركة على مركبات مجنزرة تبدوا كالدبابات ويسهل تحريكها لمواقع العمليات ولو بنقلها على خطوط القطارات العسكرية او التريلرات
    في ساعات محدودة
    او بنقلها بواسطة طائرات النقل الثقيل مثل ال سي 130 كذلك
    ولكن العدد لا يقترب ولا باي نسبة من الرقم الذي ذكرتة من 4000 بتاتا كذلك


  100. Sharm Says:

    حبيب قلبي

    الارقام دي مش تأليفي

    خش على المصادر هتلاقي الارقام دي مكتوبة فيها

    اما عن الضباط المصريين المتدربين على الطائرات اف-16 فالموقع ادى بعض اسماء الظباط مش كلهم على حد علمى هما اكثر من العدد الصغير ده

    اما بالنسبة لتعداد الجيش فيا حبيب قلبي انت كاتبلى 500 الف و ده الجيش العامل

    قوات برية 319,950

    قوات جوية 110,800

    قوات بحرية 19,800


    اما في حالة الحرب فيتم جمع الاحتياط و المدربين

    و هم

    مجموع القوات المسلحة 1,109,000

    قوات مؤهلة للخدمة العسكريّة‏ - مُتاح‏ (رجال 18-49) 18,347,560 (2005)

    قوات مؤهلة للخدمة العسكريّة‏ - مُهيّأ‏ (رجال 18-49) 15,540,234 (2005)

    قوات مؤهلة للخدمة العسكريّة‏ - مُهيّأ‏ة سنويا (رجال) 802,920 (2005)

    اسمحلى اعترض معاك كمان في نقطة التغطية الرادارية لسبب بسيط اننا حتى لو جهلة في الحرب مش هنسيب ثغرة رادارية يقدروا يوصلولنا عن طريقها و متنساش ان التغطية الاستطلاعية الحديثة حاليا تقوم على القمر الصناعى المصري

    بالنسبة للعدد المنصات فنقلته كما هو جاء في احد المصادر و لا اعرف مدى صحته

    و ما جاوبتنيش على سؤالي

    ليه ادينا طياراتنا لامريكا ؟


  101. Anonymous Says:

    بص موضوع التغطية الرادارية دة مش اختياري
    دة امر واقع
    ليس لدينا الامكانيات ولا المعدات التي تسمح بتغطية الجمهورية راداريا

    اسال اي ضابط كبير في الدفاع الجوي وانت تسمع

    الاقمار الصناعية ليس لديها القدرة ياباشا على المسح الجوي المستمر ورصد طائرات تدخل المجال الجوي
    في حدود مساحة دولة


    السادات ادى الطيارات لامريكا كنوع من الفشخرة والجدعنة يعني

    اصل كارتر قاللة ممكن ياسادات نبعت طقم خبراء يفحص الميج 29

    قاللة ياراجل عيب عليك تفحص اية بس

    بكرة الصبح يكون عندك سرب الميج29 كلة هدية مننا ليك بتاعك وافحص فية براحتك

    وفعلا بعتلة السرب بالكامل على قاعده امريكية في المانيا


  102. جيش مصر ساكن في مدينة نصر طبعاً

    في مدينة التوفيق والعبور و الزهراء
    وكلهم في مدينة نصر

    ههههههههههههههه

    موضوع شيق و اعجبني الحوار الاخير في التعليقات

    مناقشة قوية فعلا

    ومجهود رائع منك تُشكر علية

    واللينكات والفيديوهات وكم المعلومات المتخصصة في الموضوع رائع فعلا

    تحياتي


  103. Sharm Says:

    Anonymous

    انا مش بتكلم على مصر كلها .. انا بتكلم عن جبهتين اساسيتين

    الجبهة الشرقية و يليها الشمالية

    معقول احنا معندناش تغطية رادارية لخط طوله 200 كلم

    يا راجل ده رادار
    Tiger او P-11

    تغطيته هو بس 500 كلم

    مش عارف انت بتقول الكلام ده ازاي ؟


    اما عن موضوع السادات فلا اعلم .. حقيقي مستغرب .. طب على الاقل ليه مبعتش طائرة واحدة بس .. ليه السرب كله


  104. Sharm Says:

    حصانا الاسود

    اخيرا نورتنى يا جميل

    اهلا بيك

    و اسم الموضوع مقتبسه من الشاعر محمد بهجت مؤلف واحد اتنين الجيش العربي فين


  105. السلام عليكم
    جزاك الله خيرا اخي الكريم
    الموضوع اكثر من رائع
    كنت احتاج هذا البحث جداااااا
    وجدته في احد المدونات بالصدفة وانا اعرج علي المدونات واسردها
    وقد تتبعت مصدره فوجدته هنا
    وقد جئت حتي استأذنك في إضافته عندي وفتح موضوع خاص عن الجيش المصري...بسبب إنضمامي له الشهر القادم :(

    اتمني ان تقرأ تعليقي


  106. Sharm Says:

    الراقص مع الذئاب

    اخى لا تستأذن
    خذ ما شئت

    اتمنى ان يأتي اليوم الذي يكون فيه دخول الجيش فخر نهنئ به بعضنا البعض

    مبروك .. جيشنا جيش الرجال و الراقصين مع الذئاب

    شكرا بزيارتك

    ")))


  107. marc Says:

    since israel and egypt are two asses in one underwear instead of spending all this money $14 billions a year on the army spend the money on the people ,and why do you need to arm,who you going to fight/.?egypt was but not now ...death to mobarak


  108. Anonymous Says:

    جميل هذا التقرير ولكن دعنا ندرس ونقيم فقوة الجيوش ليسة أسلحة فقط ولكن الجيوش تنتصر بأرادة قيادتها وقدرة أفرادها وما يقلقنى هو أخراج أعداد كبيرة من الرتب الشابة من درجة النقيب الى التقاعد وهذا يحد من قدرة الجيوش على تحديد القيادات ولا أجد ثفسيرا لذلك كما أنى لا أسمع عن مشاريع التدريب والمناورات الكبرى لقواتنا كما بالسابق فى أوقات متقاربة وكان يعلن عنها بالجريدة الرسمية للدولة


  109. 52545السلام عليكم
    انا مستغري انى بلاقى حد عنده ثقافة عسكرية ومهتم بيها بس لاشك ان ده شىء جميل ، عشان معنويات الواحد ترتفع
    اخوك محمود فرغل اللى واخد منه فديو رأفت الهجان


  110. Sharm Says:

    marc

    الضعيف بيغريك عشان تضربه

    هي دي الحياة

    و انت جنبك دولة كلاب يعنى عايشين بقانون الغاب يعنى لازم تبقى جامد اوي عشان يقفلوا بقهم


  111. Sharm Says:

    Anonymous

    انا كمواطن مصري اثق كثيرا بالقيادة العسكرية المصرية و ارى ان اي تغيير في الهيكل العام لابد ان له وجهة نظر صائبة ان شاء الله

    بخصوص المناورات فدي حاجة بتبقى تابعة لترتيبات بين دول و البحرية المصرية مثلا تنظم من وقت لاخر مناورات مع عديد من دول البحر الابيض

    لا تنسى ان المناورات تكون بالذخيرة الحية لذا فللميزانية عنصر فعال و مؤثر


  112. Sharm Says:

    محمود

    اهلا بك اخي

    اولا شكرا لك على رفع هذا الملف القيم

    ثانيا لا تتعجب فحلم عمري كان ان اصبح طيار في الجيش المصري لكن للاسف نظري لا سمح بذلك بسبب اهتمامي الكبير بالقراءة

    فممكن تعتبرني صيدلي برتبة طيار

    !!!


  113. Anonymous Says:

    tslm eydk ya bashaa bas i thing enk mebal3` awii fy kadrt el tyran el masry mn el mow3wrf en isreal have the best of f16 in the world we a7na 3ndna el old versions we logic awi en akbar sadyk ly 3dwak we akbr momwl ley aked aked mesh haydlk el sla7 ely y7`lyk t3`lb s7booo bi daa logice gedn


  114. Sharm Says:

    anonymous

    كلامك سليم جدا و منطقى و ده مينفيش كلامي ابدا

    الفرق بين طائرة و طائرة هو تسليحها و اعتقد ان مصر بتهتم بتسليح عالى جدا للطائرات مثلها مثل اسرائيل و الهند و الجزائر

    و الانواع المعروفة لل
    F-16
    هي
    A,B,C,D,E
    و الاختلافات بينهم طفيفة جدا يتمثل في الشكل الخارجي لتقليل ضغط الهواء
    و احنا عندنا اربع طرازات منهم

    المهم تفوق اسرائيل الجوي لا يتمثل ابدا في ال
    F-16
    و انما في
    F-15

    و دي موجودة لدى السعودية و الجزائر و اسرائيل و رفضت الولايات المتحدة منحها الى مصر مما اضطر مصر الى البحث عن بديل ربما يكون
    MIG 29


  115. Anonymous Says:
    This post has been removed by a blog administrator.


  116. Anonymous Says:
    This post has been removed by a blog administrator.

  117. Anonymous Says:
    This post has been removed by a blog administrator.

  118. Anonymous Says:
    This post has been removed by a blog administrator.

  119. Anonymous Says:
    This post has been removed by a blog administrator.

  120. Anonymous Says:

    بسم الله الرحمن الرحيم
    دى اول مره اشترك معاكم هنا ا فى اى مدونه عربيه
    البوست رائع طبعا بدون كلام
    بس انا ليه تعقيب عليك و على احد الاخوه الى ردو

    اولا احنا مبنصنعش دبابات

    الدبابه رمسيس هى الدبابه تى 54 الروسيه وتم عمل تطوير فى المدفع و اجهزه الرمايه و تغير الموتور باخر اقوى

    الدبابه تشالنجر انجليزيه و من احدث الانوع فى العالم التطوير الاخير لها تشالنجر 2

    لم يكن فى مصر ابد ميج 29

    الطائرات التى قام السادات ببيعها الى امريكا و الصين هى طائرات ميج 23 و التى لم يكن من الممكن استيعابها داخل القوات الجويه لعدم اكتمال التدريب عليها و عدم و جود قطع غيار لها
    بسبب قطع روسيا للامددات و قطع الغيا و احتجازها لاكثر من 100 طائره مصريه ميج 21 كانت ارسلت لها للصيانه بع الحرب
    فتم بيعها و ليس اهدائها و كانو سرب واحد فقط
    الطائرات الاف 16 قويه بدون شك و لاكن احدث موديل منها لدى مصر هو بلوك 42 و يوجد لدى اسرائيل بلوك 52 الى هو اسمه اف 16 اى و له تطوير بمعدات اسرائيليه صرفه و يسمى صوفا

    الموديل بتعنا قديم شويه

    الطائره الميج21 و اف 7

    المفروض تخرج من الخدمه فعلا بس هيا موجوده كاعتراضيه صف تانى مش اول وده لغايه 2010 تقريبا وده بعد تطويرها شويه و حملها لاسلحه غربيه
    و فيه كلام غير موكد عن توجد سربين ميج 29 اس ام تى احدث موديل موجود منها وده غير مؤكد و فيه كلام عن الطائره الصينيه جى 10

    اما الكلام عن التصنيع مصر بتصنع كتير بس
    البنقيه الالى المعادى جيده و بتتصدر لامريكا و بيتكتب عليها صنع فى امريكا
    بس عمرها مهتكون بجوده الكلاشنكوف الروسى ابدا المشكله فى المواد التى يصنع منها السبطانه
    و كذالك ننتج الصواريخ الغير موجهه التى تركب على اى طاشره هل فى حاضنات و ليس للاباتى بس

    و اخيرا احدث موديل فى الاف 16 هو اف 16 بلوك 62 موجوده فى الامارات فقط


  121. Sharm Says:

    Anonymous

    مشاركة فعالة اخي الفاضل و كلام مظبوط

    بس ليا تعقيبات على كلامك

    كلامك مظبوط ان الدبابة رمسيس تطوير للروسية تي 54 بس الكلام اللى اتقال عن التصنيع القصد منه خط الانتاج المصري الامريكي للدبابة
    m1a1

    انا لم اذكر وجود الميج 29 و لكن ذكرها احد المعلقين في المدونة كما يوجد الكثير من المقالات على الانترنت التى تشير لنية امتلاك مصر للميكوبان ميج 29

    كلامك عن الميج 23 مظبوط
    اكيد الاخ المعلق كان يقصد 23 و ليس 29

    المعادي مكتوب عليها صنع في مصر كما في الصورة ولا اعلم ان كانت تلك الكتابة يتم ازالتها في امريكا

    شكرا لك و لمشاركتك الكريمة


  122. Anonymous Says:

    مصر مش محتاجة لأي دولة تانية ، مصر ألان من الدول المصنعة والمصدرة للأسلحة المختلفة المصرية ، كما أن مصر قد شاركت في مهمات متعددة في كوسوفو ضد الصرب ـ وكما أن الامم المتحدة صنفت الجيش المصري في المركز الأول في مجال القصف الصاروخي وفي المركز الثاني في اللقوات الأرضية وفي المركز الثالث في الجوية وفي المركز الثالث في المجالات المتعددة بينما لم يكن الجيش الاسرائيلي علي القائمة وهذه المعلومات من موقع الامم المتحدة علي الانترنت


  123. Anonymous Says:
    This post has been removed by a blog administrator.

  124. will Says:
    This post has been removed by a blog administrator.

Blog Widget by LinkWithin
  • بحبك يا مصر

    بحبك يا مصر تهون السجون و الشجون و المواجع و يغلى مع القهر حبك يا مصر و لو يحبسونى و لو يشنقونى و لو فكروا بالعذاب يبعدونى هأقرب و أقرب و مش ممكن أهرب و تنزل دموعى على خدودى تشرب تلاقى الرموش و المباسم مراسم و صورتك عليهم يا مصر بحبك بحبك بحبك يا مصر
    Egypt Army

    اتضامن مع

    احصائيات

    Alexa

  • ابحث عن وظيفة

    بحث مخصص

    أنشط المعلقين هذا الاسبوع

    احدث المواضيع

    اخر التعليقات

    ارشيف المدونة

    حقوق الملكية

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 License
    .
    هذه المدونة يتم اعداد جميع مواضيعها بواسطة صاحبها و لا يتم نقل اي مواضيع من مواقع اخرى و يمكنك نقل او اقتباس اي مواضيع بشرط ذكر المصدر